6 dingen die we geleerd hebben na een jaar MyDressCode

Op 22 januari 2016 schreven we onszelf in bij de Kamer van Koophandel en was MyDressCode een feit. Nu zijn we bijna een jaar verder. Wat hebben we in de tussentijd allemaal geleerd?

1. Het cliché dat je nooit klaar bent met werken als je eigen baas bent, is echt waar.

Voordat we begonnen met MyDressCode kregen we van alle kanten veel advies en opmerkingen. Eén daarvan was dat je nooit klaar bent met werken. Wij dachten stiekem dat dit wel mee zou vallen, want ‘we beginnen kleinschalig, we kunnen vanuit huis werken, we vinden het leuk om te doen..’ Toch valt het ons soms tegen qua tijdsverdeling. We werken allebei, we hebben ons eigen huishouden, we hebben ons eigen sociale leven, we willen ook nog eens sporten… En tegelijkertijd wil je het liefst al je vrije tijd aan MyDressCode besteden om ervoor te zorgen dat het een succes wordt. Dat betekent dus ’s avonds na een lange dag werken nog een blog schrijven, of inkoopafspraken tijdens je zomervakantie plannen of je ‘vrije’ dag besteden aan nieuwe producten online te zetten. Maar gelukkig maken de resultaten en de superleuke jurkjes alles weer goed.

2. Soms moet je de gok gewoon wagen.

Er is niemand die een handleiding heeft geschreven over hoe je jouw bedrijf moet starten. Je moet alles zelf uitzoeken, je kunt hoogstens een cursus volgen met wat basiskennis over ondernemen (wat we dan ook hebben gedaan). Daarna moet je alles zelf uit zien te zoeken. Dit gebeurt met vallen en opstaan. Zo zijn wij in september 2015 gestart met de cursus. In december hadden we deze afgerond en ons ondernemersplan klaarliggen. Maar nog voor we precies konden uitzoeken hoe we MyDressCode wilden gaan financieren, kwamen we erachter dat de inkoopdeadlines voor de herfst en winter van 2016/2017 al bijna verstreken waren. En wij wilden graag in september 2016 online met die producten.. We hebben dus de inkoop gedaan nog voor onze financiering rond was en vóór we überhaupt het idee hadden of dat wel ging lukken. Maar soms moet je de gok gewoon wagen.

3. Je moet overal, maar dan ook echt OVERAL zelf achteraan gaan.

Zakelijke telefoons besteld? Nu kun je achterover gaan hangen in je luie stoel, totdat deze binnenkomen.. Vergeet het maar!! Tot je schrik zie je bij binnenkomst van de orderbevestiging dat op de één of andere manier je huisnummer verkeerd is ingevoerd. De volgende dag hang je al vroeg aan de lijn met de klantenservice. “Geen probleem mevrouw, wordt geregeld!”. Met een zucht van opluchting ga je verder met de volgende taak op je to-do lijstje. Totdat je de track en trace- code binnen krijgt en ziet dat het adres nog steeds niet is gewijzigd. Dat gaat niet goed.. Opnieuw een belletje naar de klantenservice (wachttijd van 15 minuten). “Nee mevrouw, dat komt wel goed!”. Als je een paar uur later op de link klinkt, zie je “pakket afgeleverd”. Waar dan? Niet bij mij, ik was de hele middag thuis! Een telefoontje naar PostNL levert niets op, evenals een telefoontje naar je leverancier. Afwachten is de boodschap. Een paar dagen later word je gebeld met de mededeling dat het pakket opnieuw onderweg is. Gelukkig wordt deze nu wel bij jou bezorgd! Soms voelt het alsof alles fout gaat, maar als er dan iets in 1x lukt, ben je dubbel zo blij.
En zo kunnen we nog wel 30 dingen noemen die mis zijn gegaan. Gelukkig is het uiteindelijk allemaal goed gekomen.

4. Verlies nooit je motivatie. Als je dat maar even doet, verliezen je klanten hun interesse in jouw bedrijf.

Mensen om je heen merken het als je lauw reageert op hun vragen over je bedrijf. Ze denken dat het dan niet goed gaat, dat je te weinig bestellingen hebt, of dat je het niet meer ziet zitten. En soms is dat natuurlijk ook zo en kunnen mensen uit je omgeving hun vragen voor je gevoel véél te vaak stellen. Maar probeer positief te blijven en iedere keer opnieuw een origineel antwoord te bedenken. Als je gelooft in jezelf, geloven anderen ook in jou.

5. Je kunnen afsluiten voor negatieve reacties is een must. Als je vriendelijk blijft, bereik je veel meer, hoe moeilijk het ook is.

In het begin schrokken we heel erg als er een negatieve reactie voorbij kwam op de social media-accounts van MyDressCode. Natuurlijk waren er voornamelijk positieve reacties, maar iedere negatieve opmerking blijft veel langer hangen. Voor de goede orde: we hebben het nu niet over constructieve kritiek waar we echt wat mee kunnen (dat is altijd welkom!), maar over echt nare reacties. We hebben via het contactformulier van onze site ook wel eens een hele hatelijke e-mail binnen gekregen. De beste strategie voor ons bleek om onvriendelijke berichten vriendelijk af te handelen en vooral niet te verwijderen of te negeren. Op ons antwoord op de nare e-mail hebben we helaas nooit meer iets gehoord (typisch), maar anderen stelden hun mening gelukkig bij.

6. Never give up!

Het is zó belangrijk om vasthoudend en zeker van je zaak te zijn als je ondernemer bent. Er is niemand die jou een motivatie-speech, een pluim of een compliment geeft, je bent immers eigen baas. Dit hebben wij ervaren met onze crowdfundings-actie. In het begin moet je een drempel over om bij vrienden, familie en (on)bekenden geld te vragen voor je startende bedrijf. Maar uiteindelijk hebben wij het bedrag kunnen verzamelen binnen 2 maanden en zelfs in de bijlage van het RD gestaan. Ook al zie je soms door de bomen het bos niet meer, weet dat de aanhouder wint!

Meer weten over MyDressCode? Lees dan ook eens deze Behind-the-scenes-blogs: Wie zijn wij? en Het inkoopproces

COMMENTS (2)

  1. CheeseWorks

    En toch zijn jullie heel ver gekomen, in dat ene jaar. Complimenten voor hoe jullie als jonge ondernemers dingen regelen. Duidelijk, professioneel, vriendelijk en gewoon met veel plezier. Daar kunnen er nog veel een hoop van leren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 + 20 =